1. Henvendelse til kommunen
Dersom plankyndig har kommet frem til at endringen kan gjøres etter PBL 12-14 andre ledd, så må vedkommende sende en henvendelse til postmottak@lillesand.kommune.no. Hendvendelsen må inneholde beskrivelse av foreslått endring og forslag til hvem som skal varsles.
Når dette er oversendt kommunen vil plansaksbehandler vurdere:
2. Varsel om endring av reguleringsplan
Varslingsdokumentene skal oversendes kommunen for godkjenning. Det er kommunen som oversender foreslått endring til høring og offentlig ettersyn til berørte parter og myndigheter, sammen med sin faglige vurdering av endringsforslaget.
Varslingsdokumentene må inneholde:
- Følgebrev med opplysninger om bakgrunn, beskrivelse av foreslått endring og konsekvenser av endringene
- Eventuelt oppdatert plankart
- Eventuelt oppdaterte bestemmelser
Høringsfristen er minimum 3 uker fra høringen er annonsert i avisen.
Dersom du har behov for kartdata eller eiendomsinformasjon, kan du finne det her.
3. Innsending av forslag
Etter at endringsforslaget har vært på høring, sendes følgende til postmottak@lillesand.kommune.no:
- Et følgebrev med opplysninger om bakgrunn, beskrivelse av foreslått endring og konsekvenser av endring.
- Eventuelle mottatte merknader, samt regulantens svar på eventuelle merknader.
- Eventuelt nytt plankart (pdf og sosi + sosikontroll-tekstfil). Plankartet må inneholde hele den originale planen, inkludert endringen.
- Eventuelt reviderte bestemmelser.
Dersom det i prosessen avdekkes at endringen ikke er innenfor kriteriene i PBL §12-14 andre ledd, så må endringen tas som en ordinær reguleringsendring jf. PBL §12-14 første ledd.
4. Behandling av forslag
I henhold til kommunens delegeringsreglement skal endringer av detaljreguleringer etter § 12-14 andre ledd behandles politisk i plan- og miljøutvalget. Det er saksbehandler som klargjør og skriver saken for politisk behandling.
Plan- og miljøutvalget møtes vanligvis en gang i måneden for å behandle saker.
Når saken er ferdigbehandlet av plan- og miljøutvalget, sender kommunen ut et behandlingsgebyr i henhold til gebyrregulativet.
Merk: Gebyret er et behandlingsgebyr. Det betyr at det faktureres uavhengig av om det blir et positivt eller negativt vedtak i plan- og miljøutvalget.
5. Kunngjøring av vedtak
Når plan- og miljøutvalget har vedtatt endringsforslaget sender kommunen ut melding om vedtak til alle berørte parter. Kommunen vil også gjøre vedtaksinformasjonen tilgjengelig på www.lillesand.kommune.no, samt annonsere i Lillesands-Posten. Det vil også bli opplyst om klageadgang og frist for å sende inn klage.
6. Klage på vedtak
Det er anledning til å klage på vedtatt planendring. En klage må sendes innen 3 uker (det vil bli angitt med dato). Klagen sendes skriftlig til postmottak@lillesand.kommune.no eller til Lillesand kommune, Postboks 23, 4791 Lillesand.
Det er viktig at klagen inneholder en beskrivelse av hva som man ønsker å endre i planen og en begrunnelse for dette. Du kan finne mer informasjon om mulighetene for å klage og videre saksgang i plan- og bygningsloven §§ 12-12 og 1-9, og forvaltningsloven kap. VI.
Klagen behandles av plan- og miljøutvalget. Kommunedirektøren gir sin anbefaling til plan- og miljøutvalget om klagen skal tas til følge eller om vedtaket skal opprettholdes. Dersom plan- og miljøutvalget opprettholder vedtaket sendes klagen videre til Statsforvalteren i Agder for endelig avgjørelse.