Målgruppe

Målgruppen for tildeling av velferdsteknologi omfatter personer med ulike behov og funksjonsnedsettelser. 

Lillesand kommune vurderer bruk velferdsteknologi som førstevalg ved tildeling av helse- og omsorgstjenester, spesielt i hjemmesykepleien. Dette betyr at teknologiske løsninger skal vurderes som en erstatning, eller tillegg til fysiske besøk for å øke trygghet, sikkerhet og mestring for brukerne. 

 

 

Trygghetsalarm

Hva er en trygghetsalarm? 

Med en trygghetsalarm kan du tilkalle hjelp når som helst på døgnet. Skulle du ha behov for helsebistand kommer du enkelt i kontakt med personell som hjelper deg. Trygghetsalarmen har begrenset rekkevidde, og fungerer i eget hjem.

Trygghetsalarmen kobler seg til alarmsentralen i det du trykker på knappen. Når sentralen mottar en alarm kontakter de deg, og rykker ut for å hjelpe ved behov.

Hvordan virker trygghetsalarmen?

Hvis/ når trygghetsalarmen utløses hjemme hos deg, varsles responssenteret gjennom en teknisk løsning. Responssenteret vil da ofte snakke med deg og avklare om det er behov for hjelp og hva du ev trenger hjelp med. 
I de tilfeller responssenteret ikke kan hjelpe deg direkte vil de tilkalle hjelp som kommer hjem til deg. Dette er gjerne kommunens hjemmetjeneste, men i noen tilfeller kan det være f. eks. ambulanse eller brannvesen. 
Ved behov kan du være i kontakt med responssenteret også mens du venter på hjelp.

Trygghetsalarmen benytter vanligvis mobiltelefonnettet.

Trygghetsalarmen skal medvirke til å skape trygghet og sikkerhet, for at du skal kunne bo lengst mulig. 


 

Fallsensor og dørsensor

En fallalarm kan automatisk varsle ved fall, og bidra til å øke trygghet og selvstendighet. En fallalarm er som regel sammenkoblet med en trygghetsalarm.

En dørsensor kan varsle dersom en bruker forlater sin bolig. Dørsensoren kan programmeres til å varsle innenfor gitte tidsrom. En dørsensor kobles også sammen med en trygghetsalarm.