Renovasjon
I Lillesand kommune er det LiBiR (Lillesand og Birkenes interkommunale renovasjonsselskap) som er ansvarlig for avfallshåndtering og slamtømming. Dette inkluderer fakturering, drift av miljøstasjoner, og innsamling av avfall.
Dersom du ønsker å melde fra om feil eller mangler knyttet til renovasjon, kan du ta direkte kontakt med LiBiR.
Fellesarealer
Her kan du melde fra om hull i veien, gatelys, skilt og generelle feil og mangler på fellesarealer slik som gater, torg, vei, friområder, og idrettsanlegg.
Bekymret for et barn eller ungdom?
I Lillesand er det Kristiansand kommune som er ansvarlig for barneverntjenesten. Barnevernstjenesten kan hjelpe familier med barn eller ungdom som har det vanskelig. Som privatperson kan du anonymt melde eller drøfte en bekymring du har med barnevernstjenesten.
Offentlig ansatte og yrkesutøvere med profesjonsbestemt taushetsplikt har en plikt til å kontakte barnevernstjenesten dersom det foreligger alvorlig grunn til bekymring. Meldeplikten inntrer når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller utsatt for andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker.
Bekymret for et mulig ulovlig byggetiltak?
Hvis du er bekymret for at et byggetiltak kan være ulovlig, kan du melde det inn anonymt til Lillesand kommune.
Skjema for å melde inn bekymring.
- Hva bør jeg gjøre før jeg sender inn en bekymringsmelding?
- Ta kontakt med tiltakshaver for å spørre om det foreligger et vedtak, eller om tiltaket er unntatt søknadsplikt etter plan- og bygningsloven.
- Sjekk vår innsynsløsning for å se om det finnes et vedtak knyttet til eiendommen og tiltaket
- Undersøk om tiltaket er unntatt søknadsplikt etter plan- og bygningsloven.
- Hva må bekymringsmeldingen inneholde?
Bekymringsmeldingen bør inkludere følgende:
- En beskrivelse av tiltaket du er bekymret for, og hvorfor du mener det kan være ulovlig.
- Adressen til tiltaket .
- Eventuelle vedlegg som bilder eller kart som kan støtte din bekymring.
Klage på enkeltvedtak i plan-, eiendoms- og byggesaker
Enkeltvedtak er avgjørelser gjort i en sak som skaper rettigheter eller plikter for én bestemt innbygger, for eksempel tildeling eller avslag på søknad om byggetillatelse, eller påbud om tiltak.
For å behandle klager knyttet til plan-, eiendoms-, og byggesaker, må vedtaket være rettet mot eller direkte berøre den som klager. Alternativt kan klageren ha en tilknytning til saken som nabo (privatperson, foreninger eller organisasjon), gjenboer, eller beboer i nærområdet. Retten til å klage vurderes individuelt i hvert enkelt tilfelle.
Klagen må sendes skriftlig, enten digitalt via eDialog eller som papirbrev.
Klagefristen er tre uker fra den dagen du ble kjent med vedtaket, eller fra da du burde ha blitt kjent med det. For planvedtak er fristen tre uker fra offentlig kunngjøring. I særlige tilfeller kan unntak fra klagefristen innvilges, i henhold til forvaltningslovens bestemmelser.
Selv om det er sendt inn klage, vil dette ikke forhindre igangsetting av tiltaket. Tiltakshaver kan starte arbeidet på eget ansvar. Kommunen er ikke ansvarlig for eventuelle tap dersom vedtaket senere blir omgjort.
- Hvilke vedtak kan jeg klage på?
Du kan klage på blant annet:
- Byggetillatelser, eller avslag
- Deling eller seksjonering
- Reguleringsplaner
- Refusjon av utgifter til opparbeidelse av vei
- Retting eller opphør av bruk
- Sikring og istandsetting av byggverk og installasjoner
- Sikring av byggeplass
- Stenging av løfteinnretning
- Opprydning av tomt
- Godkjenning av avkjørsel
- Vedtak om adressering
- Andre forvaltningsvedtak
- Hva må klagen inneholde?
Klagen må inneholde følgende:
- En tittel som inkluderer ordet “klage”
- Identifikasjon av vedtaket som klagen gjelder (f.eks saksnummer)
- Din tilknytning til saken (for eksempel nabo eller næringsdrivende i nærområdet)
- Begrunnelse for klagen og hvordan du ønsker at vedtaket skal endres
- Dokumentasjon på eventuell ny informasjon i saken
- Hvis du om utsatt iverksetting, må du legge ved en egen begrunnelse for dette
- Dato og signatur fra deg eller din fullmektig (for eksempel advokat)
- Hvor lang er saksbehandlingstiden?
Vi behandler alle klager uten ugrunnet opphold. Klager på vedtak i byggesaker behandles innen åtte uker. Du vil få tilbakemelding om forventet behandlingstid for din klage. Dersom kommunen er enig i klagen og gjør et nytt vedtak, vil det medføre en ny klagegang.
Hvis kommunen ikke er enig i klagen, eller ikke finner grunn til å endre vedtaket, vil saken bli sendt til Statsforvalteren. Statsforvalteren vil da vurdere klagen og ta en endelig avgjørelse innen 12 uker fra kommunen mottok klagen. Denne avgjørelsen er endelig og kan ikke påklages.
Parkeringsbot
Lillesand kommune behandler kun klager på parkeringsbøter som er utstedt av kommunen. Klagemuligheten gjelder ikke for bøter som er ilagt av private parkeringsselskaper.
Vær oppmerksom på at parkeringsbøter må betales innen forfallsdato, selv om de er under klagebehandling. Dersom du sender inn en klage før fristen for å klage utløper, vil boten ikke bli sendt til inkasso før klagen er ferdigbehandlet.
Varsling rettet mot folkevalgte
Varsling er kun aktuelt når det gjelder kritikkverdige forhold og brudd på de etiske retningslinjene.
I Lillesand kommune er det kontrollutvalget som behandler varsler mot folkevalgte. Den eller de som det varsles om, har rett til innsyn i de påstandene som rettes mot dem, inkludert det kritikkverdige forholdet og relevante personopplysninger. Som hovedregel har de imidlertid ikke rett til å få vite identiteten til varsleren.
Varsler sendes til kontrollutvalgets sekretariat enten per post til Vetaks, Pb 4, 3833 Bø, eller på e-post til postmottak@vetaks.no
- Varsling er ikke:
- Forhold som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold regnes ikke som varsling, jf. aml. § 2A-1 (3).
- Personalsaker.
- Ytringer om forhold som er allment kjent.
- Kritiske ytringer, som faglig eller politisk uenighet.
- Klager på vedtak eller tjenester omfattes ikke av ordningen. Klage på enkeltvedtak må rettes til det tjenestestedet som fattet vedtaket innen klagefristen. Tjenestestedet kan hjelpe deg med å utforme klagen. Dersom du opplever feil eller mangler ved en tjeneste du mottar, må du kontakte virksomheten som yter tjenesten.
- Saker som er avgjort ved dom eller kjennelse eller saker som står for retten.
- Forhold som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold regnes ikke som varsling, jf. aml. § 2A-1 (3).
- Eksempler på kritikkverdige forhold:
- korrupsjon og økonomiske misligheter som tyveri og underslag
- fare for liv og helse
- fare for klima eller miljø
- myndighetsmisbruk
- uforsvarlig arbeidsmiljø
- brudd på personopplysningssikkerheten
- brudd på kommunens etiske regler
- sosial dumping
- brudd på regler for anskaffelser
- upassende gaver eller bonuser
- misbruk av kommunens systemer eller eiendom
- brudd på regelverk tilknyttet ulike fagområder, eksempelvis taushetsplikt
- korrupsjon og økonomiske misligheter som tyveri og underslag