Koronatelefonen - Lillesand kommunes informasjonstelefon

  • Har du spørsmål om det koronaviruset, og hverken finner svar på innbyggerportalen eller på Folkehelseinstituttets nettside, kan du ringe Folkehelseinstituttets informasjonstelefon: 815 55 015.
  • Dersom du lurer på din egen helsesituasjon, er syk og trenger helsehjelp; da ringer du din fastlege.
  • Lillesand kommunes nyetablerte informasjonstelefon om korona har tlf.nr. 90872544 (åpen hverdager kl. 10.00-15.00)

Koronatelefon svarer på henvendelser om:

  • Trenger jeg å være i karantene?
  • Hva innebærer karantene?
  • Hvem skal være i isolasjon?
  • Hvem blir testet for smitte?

Jeg får tjenester fra kommunen og trenger å komme i kontakt med ansatte

  • Enhet for psykisk helse og rus, vakttelefon:  91715570 (åpen fra kl. 09.00-15.30 hverdager)
  • Familiesenteret: 991 10539 (åpen fra kl. 09.00-15.30 hverdager)
  • Barnevernvakt: 38075400
  • Alarmtelefonen for barn og unge 116 111

Jeg er under 18 (eller litt over 18) og trenger hjelp nå

Skole:

Grunnskolen - Kontaktlærer er tilgjengelig på avtalte tidspunkt, som alle hjem har fått beskjed om fra den enkelte skole. Sjekk også hjemmesiden til din skole for mer informasjon.

Videregående - Sjekk informasjon publisert på skolens hjemmeside. Rådgiverne kan kontaktes om fag eller om du trenger noen å snakke med.

Helse:

Se hjemmesiden til din skole for telefonnummer til din Helsesykepleier.

Helsestasjon for ungdom er ikke åpen. Dette for å begrense smittespredningen. For kontakt, ring helsesykepleier Kristin: 48021514, eller 99110539 direkte til helsestasjonen ved behov for samtale om ting du lurer på.

Annet/kontakt:

Ungdomskontaktene og andre er klare for å ta i mot din samtale, sms eller snap.

Ring, sms eller snap til Ungdomskontakt2:

Caroline 90803458 (kl 16.00 - 21.00)

Birthe 94804258 (kl 16.00 - 21.00)

Ring, sms eller snap til Mobbeombudet:

Ingrid 90131448 (kl 09.00 - 16.00)

Ring eller sms til kriminalitetsforebyggende koordinator:

Lise 90645895 (kl 09.00-16.00)

Jeg er voksen og trenger hjelp i forhold til psykisk helse/ familie

Opplever bekymring for min psykiske helse - finner du informasjon: https://helsenorge.no/psykisk-helse

  • Enhet for psykisk helse og rus, vakttelefon:  91715570 (åpen fra 09.00 -15.30 hverdager)
  • Kirkens SOS: 22400040

Opplever bekymring for familien:

  • Familiesenteret: 991 10539 (åpen 09.00 -15.30 hverdager)
  • Helsestasjonen: 99110539 (åpen 09.00 -15.30 hverdager)
  • Barnevernvakt: 38075400 – Alarmtelefonen for barn og unge 116 111

Jeg er bekymret for noen

Bekymret for omsorgen for barn:

  • Barnevernvakt: 38075400 – Alarmtelefonen for barn og unge 116 111
  • Familiesenteret: 991 10539
  • Helsestasjonen: 99110539

Bekymret for psykisk helse til pårørende:

  • Mental helses hjelpetelefon: 116 123

​5 enkle råd til å dempe uro og engstelse

En del opplever uro pga. korona-situasjonen. Når vi opplever noe som farlig reagerer kroppen automatisk; bl.a. blir musklene anspente. Dette er en naturlig reaksjon som kan hjelper oss med å flykte eller kjempe, men når faren er diffus blir de naturlige reaksjonerne forstyrrende. Da tenker vi mindre med fornuften og mer med følelsene.

  • Sett deg inn i myndighetenes anbefalinger

Den beste informasjon om koronaviruset finnes på helsenorge.no og på Folkehelseinstituttets hjemmesiderNrk.no er også nøktern og lett forståelig. Det er ikke lurt å søke informasjon i mindre seriøse medier, som kan overdrive og forvrenge for å skape sensasjon.

  • Begrens tiden du følger nyheter om koronasmitten

Vi skal følge smittevernrådene til myndighetene, men vi trenger ikke å oppdatere oss på nyheter og sosiale medier hele tiden - det vil bare øke stress og engstelse.

  • Fyll hodet med noe annet

Det er bra å holde seg opptatt med noe annet enn korona. Det kan være underholdning, spill, lek, lesing av romaner, fagbøker, tidsskrifter, podcast, hobbyer.

  • Bruk kroppen

Det enkleste og beste er å være i fysisk aktivitet. Gå en tur. Det demper kroppens og hodets uro, styrker robustheten og gjør det lettere å sovne om kvelden.

  • Gjør noe for andre

Hvis du har mulighet; hjelp andre med praktiske ting og vær en trygg person for andre.

Du hjelper andre ved å overholde smittevernråd og -pålegg; da er det mindre sjanse for at du å bli syk og mindre sjanse for at du bringer smitte videre til andre.

Ikke å handle mer enn du trenger.