Avløserordningene i jordbruket

Beskrivelse

Avløserordningene er en del av velferdsordningene i landbruket. Du kan søke om tilskudd til avløsning ved blant annet

  • ferieavvikling
  • sykdom
  • svangerskap/fødsel/adopsjon
  • følge av sykt barn til behandling
  • dødsfall i nær familie

Tilskuddet skal dekke utgifter til lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift og avgiftspliktig kjøregodtgjørelse til avløseren.

Målgruppe

Landbruksforetak

Kriterier/vilkår

Avløseren må være minst 15 år og kan ikke ha inntekt fra gårdsbruket eller være ektefelle/samboer til en som har inntekt fra gårdsbruket.

Foretaket driver vanlig jordbruksproduksjon, er registrert i Enhetsregisteret, er registrert som merverdiavgiftspliktig og kan levere årsoppgave som landbruksforetak.

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du søker ved å logge deg inn på Altinn og sender søknaden derfra. Tilskuddet blir automatisk beregnet, basert på opplysningene i saken. Du kan også hente opp veiledning og forklaringer inne i systemet dersom det trengs. Når kommunen har behandlet søknaden sendes svaret og vedtaket til deg via Altinn. 

Søknadsfrist

I 2018 er første søknadsfrist for produksjonstilskudd og tilskudd til avløsning ved ferie og fritid 15. mars 2018, og da er det husdyrprodusenter som kan levere søknad. Du kan søke fra og med 1. mars.

Andre søknadsfrist for søknad om produksjonstilskudd og tilskudd til avløsning ved ferie og fritid i 2018 er 15. oktober, og da er det både husdyrprodusenter, foretak med planteproduksjon og foretak med bikuber som kan levere søknad. Du kan søke fra og med 1. oktober.

Nye frister for 2018

  1. De som skal levere del 2 av søknad om produksjons-og avløsertilskudd med søknadsfrist 15. oktober:
    Del 2 av søknad om produksjonstilskudd i jordbruket og tilskudd til avløsning ved ferie og fritid for 2018 kan leveres fra og med 1. oktober 2018, som er telledato. Søknadsfristen er 15. oktober 2018. Søknadsfristene i 2018 vil bli praktisert mer fleksibelt, det er derfor mulig å levere søknad opptil 14 dager etter søknadsfristen, det vil si fram til og med 29. oktober.
  2. De som ikke leverte del 1 av søknad om produksjons- og avløsertilskudd innen fristen 15.mars 2018 eller de som vil endre opplysningene i del 1 av søknaden:
                 Dette omfatter:
    1. De som har søkt om dispensasjon fra søknadsfristen og fått avslag
    2. De som ikke søkte innen fristen 15.mars 2018, og som heller ikke har søkt om dispensasjon fra søknadsfristen

      Disse to gruppene får nå mulighet til å levere del 1 av søknad om produksjons- og avløsertilskudd. Foretaket må fylle ut søknaden på papir, og den må leveres til kommunen innen 29. oktober 2018. Papirsøknaden er tilgjengelig her.

Saksbehandling

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper. Se søknadsskjemaet når det gjelder tidspunktet og retningslinjene for utbetaling av tilskuddet. Ta eventuelt kontakt med kommunen.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Annet

Opprettet: 27.11.2015 14:02:44
Oppdatert: 11.10.2018 08:47:01

Publisert
10.05.2016
Sist endret
06.11.2018